Lancia Ypsilon
Milde renaissance
Lancia is terug! Het wil de wereld heroveren door niet alleen chique auto's aan te bieden, maar ook door zich geheel toe te leggen op elektrische auto's. Op die manier zou een Lancia niet alleen stijlvol zijn, maar ook superieure rijeigenschappen bieden. Dus is het nu tijd voor een test van de nieuwe Ypsilon met... benzinemotor?
De Lancia Ypsilon is een compacte auto die dankzij goede geluidsisolatie en effectieve aanpassingen aan het onderstel en de besturing rijdt als een luxe, grotere auto. De elektrische is de fijnste.
Plus
- sterke, stille hybride
- exclusief, begeerlijk karakter
- rijke, moderne uitrusting
Min
- Matige ruimte achterin
- testauto niet vrij van rammels / defecten
- Naast chique materialen ook veel hard kunststof
Conclusie
Lancia beleeft zijn Europese renaissance. Het ziet nieuwe kansen door zich te onderscheiden met extravagante, Italiaanse vormgeving en elektrische aandrijving. Over de vormgeving komt van de Autozine-redactie niets dan lof: de Ypsilon heeft een unieke stijl en oefent de aantrekkingskracht uit waar het de stalgenoten aan ontbreekt.
Door vlak voor de introductie toch een versie met verbrandingsmotor uit te brengen heeft Lancia een knieval gemaakt voor de meer conservatieve koper. Dit doet afbreuk aan het exclusieve karakter van het model en de beloofde innovatieve insteek van het merk. Tegelijkertijd bewijst Lancia dat het met kleine aanpassingen een bestaand model een geheel eigen karakter kan geven. De Ypsilon zorgt daarom niet voor de beloofde revolutie, maar wel voor een milde renaissance.
Lancia Ypsilon 7 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
78.351 km - 2015 € 8.950,-
40.606 km - 2016 € 10.695,-
2024 € 30.248,- incl. BTW
2024 € 32.624,- incl. BTW
175.490 km - 2011 € 3.744,-
188.698 km - 2003 n.o.t.k.
109.710 km - 2012 € 6.490,-